آشنایی با حرکات کش در والیبال

حرکات کش بدنسازی در والیبال

شاید فکر کنید تمرین با کش بدنسازی در مقایسه با دمبل، هالتر و سایر دستگاه ها که در باشگاه یافت می شود وسیله‌ ای ناچیز به شمار آید، اما نمی توان تاثیری را که کش بر بدن‌تان دارد نادیده بگیرید. شما تنها با استفاده از کش بدنسازی می‌توانید تمرین‌های زیادی را انجام دهید.

تمرینات با کش بدنسازی میتواند کمک شایانی به نگه داشتن توان، قدرت و حتی استقامت عضلانی ما داشته باشد. لذا تمرینات با کش معطوف به باشگاه، خانه و یا محیط تمرین منحصر به فردی نیست و باید در برنامه تمرینات روزمره گنجانده شود.

با استفاده درست و داشتن قدری حوصله و تمرکز کافی می توان حرکاتی شبیه سازی شده مانند یک سیم کش در جهات مختلف تمرینی و در گیر نمودن بخش های مختلف عضلات استفاده نمود. پس‌اصلا نگران افت بدنی و پایین آمدن توان عضلانی خود نباشید.

در خانه بمانید و با رعایت رژیم غذایی خود تمرینات را قطع نکید. تمرینات با کش بدنسازی می تواند مقاومت های مختلفی در تارهای عضلانی ایجاد کند.

به عنوان مثال اگر ما حرکت نشر از جانب را توسط دمبلی با وزن ۲ کیلوگرم اجرا نماییم در طول انجام ست تنش وارد شده به عضله به میزان ۲ کیلوگرم خواهد بود اما اجرای همین تکنیک به وسیله کش و یا باند ها در ابتدای شروع ست ممکن است آسان به نظر آید اما رفته رفته با نزدیک شدن به تکرار های پایانی تنش ایجاد شده باعث استفاده بیشتر از تارهای تند انقباض می شود که این امر باعث بالاتر رفتن توان عضله می شود.

فراموش نکنید که کش بدنسازی نسبت به برندهای مختلف موجود در بازار  دارای ۳ و یا ۴ سایز مختلف مقاومتی Soft , Medium , Hard هستند که با توجه به سن و توان عضلانی افراد انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد در برخی دیگر نوع رنگ بیانگر میزان مقاومت است، هرچه به رنگ های تیره نزدیکتر باشد مقاومت آن بیشتر و در نهایت رنگ مشکی بالاترین میزان مقاومت را دارد.

مهم ترین توصیه در خصوص استفاده از کش های بدنسازی اضافه کردن تدریجی فشار می باشد که به صورت پله کانی صورت پذیرد.

یکی دیگر‌ از کاربردهای کش بدنسازی که یک امتیاز دیگر نسبت به دمبل و هالتر‌ دارد کاربردی بودن آن است. همانگونه که گفته شد، کش بدنسازی می تواند در جهات مختلف با احتساب اجرای صحیح تکنیک انجام شود چراکه می توان به صورت افقی عمودی و حتی چرخشی در جهت بالا بردن توان عضلانی اجرای تکنیک ها در رشته های مختلف ورزشی استفاده شود.

به عنوان مثال قدرت تکنیک اسپک در رشته والیبال با درگیر نمودن عضلات باز کننده بازویی، بخشی از عضله دلتوئید قدامی و خلفی، سه سر بازویی و دو سر بازویی را میتوان به راحتی و با اجرای تمرینات با کش تقویت و از آسیب دیدگی دور نمود. لذا تمرینات با کش بدنسازی سبب تقویت لیگامان ها و تاندون ها می شود و از بروز انواع آسیب دیدگی ها جلوگیری می نماید.

همانطور که مستحضر هستید تعادل و تمرکز رکن اصلی انواع رشته های ورزشی محسوب می شود که این مهم از رشته ما یعنی والیبال هم مستثنا نبوده چرا که یکی  از مهمترین موارد در اجرای تکنیک ها و آماده سازی ذهن جهت اجرای تاکتیک ها است. تمرینات تعادلی با کش بدنسازی در کاهش ریسک آسیب پذیری و بالا بردن تمرکز در بر قراری حفظ تعادل نقشی مهم ، علمی و اساسی دارد.

کلام آخر

در خصوص استفاده از انواع باندها و کش بدنسازی به توضیحات مختصری پرداخته شد که با نتیجه گیری از این توضیحات میتوان دریافت که با توجه به سطح تمرینات و رشته ورزشی تمرینات با وزنه و در کنار آن استفاده از کش بدنسازی در جهت بالا رفتن سطح عملکرد و جلوگیری از انواع آسیب دیدگی ها استفاده از این ابزار نوین در دنیای ورزش را فراموش نکنیم.

محمدرضا نبی نژاد – دکتری تغذیه ورزشی و مربی درجه یک فدراسیون والیبال

آموزش والیبال؛ چگونه؟

آکادمی والیبال پدیده با داشتن تجربه‌ای طولانی کلاس‌های مختلفی برگزار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم به صفحه آموزش والیبال مراجعه نمایید تا بیشتر با این رشته و نحوه یادگیری والیبال آشنا شوید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

One thought on “آشنایی با حرکات کش در والیبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی مقالات:

ثبت نام آکادمی والیبال پدیده

در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان (ویژه آقایان)

درباره پدیده

این مجموعه در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با برگزاری کلاس های آموزش والیبال پایه در ۳ سطح نونهالان، نوجوانان و جوانان آغاز کرد. تمرینات این کانون در مجموعه ورزشی هنگام واقع در شرق تهران با حضور پرشور علاقمندان به رشته والیبال برگزار می گردد.

اطلاعات تماس

سانس‌های تمرین

طراحی سایت توسط نردوما