آشنایی با ورزش والیبال

آموزش والیبال

مشخصات زمین والیبال

زمین والیبال از نظر ابعاد  دارای طول ۱۸ متر و عرض ۹ متر می باشدکه این ابعاد به وسیله خطوط زمین والیبال مشخص شده که هر خط به ضخامت ۵ سانتی متر می باشد . این خطوط نیز جزو زمین محسوب می شوند. این ابعاد  به طور استاندارد در تمامی سطوح برای نوجوانان ،جوانان، بزرگسالان یکسان می باشد. زمین والیبال از وسط توسط خطی به نام خط مشترک زمین از هم جدا شده است و  و زمین را به دو مربع 9 در 9  تبدیل کرده .دو زمین نیز به وسیله تور از هم جدا می شوند.

مشخصات تور والیبال

تور والیبال دارای ۱۰ متر طول و 1 متر عرض است و  در سراسر زمین والیبال یعنی عرض ۹ متر گسترده است و از هر طرف به وسیله اتصالات به میله‌های نگهدارنده متصل می باشد.

تور از شبکه‌های ده در ده یا پنج در پنج تشکیل شده است و به صورت زنجیره ای بافته شده است.

نوار بالای تور ۷ سانتی متر می باشد و نوار پایین ۵ سانتی متر است.

هر طرف تور با ابزاری به نام آنتن مهار شده است که محدوده ۹ متر روی تور را نمایش می دهد و اندازه این آنتن یک متر و ۸۰ سانتی متر است که یک متر آن به تور و ۸۰ سانتی متر آن در فضا  مشخص میباشد و تمامی توپ‌ها باید از مابین آنتن رفت و برگشت داشته باشند.

آنتن ها از جنس فایبرگلاس هستند و مقاومت زیادی در برابر شکست دارند.

در زمین والیبال با فاصله 3 متر از تور خطی به عر ض زمین نمایان میباشد که به  آن خط 1/3 میگویند.خط 1/3  محدوده عقب زمین و جلوی زمین را مشخص میکند.

 ارتفاع تور

آقایان: ۲ متر و ۴۳ سانتی متر

خانوم ها: متر و ۲۴ سانتی متر

تعداد بازیکنان در زمین والیبال ۶ نفر هستند و بازیکنان باید به صورت چرخشی بازی کنند که در ادامه به آن می پردازیم.

همانطور که گفته شد تعداد نفرات در زمین ۶ نفر هستند. تعداد مناطق داخل زمین نیز شش منطقه می باشد. چرخش بازیکنان در زمین در جهت عقربه های ساعت بوده و نامگذاری مناطق خلاف جهت عقربه های ساعت می باشد.

نکته

بازیکنان زمانی در زمین چرخش می‌کنند که سرویس را در اختیار بگیرند و هر نفر که پس از چرخش به منطقه یک رسید نوبت سرویس او می باشد و باید توپ را با زدن سرویس به جریان بازی در بیاورد ولی اگر سرویس در اختیار بود با گرفتن امتیاز مجدد دیگر نیازی به چرخش نیست و بازیکنی که سرویس قبل را زده دوباره در منطقه سرویس قرار گرفته و کار خود را تکرار می‌کند.

توضیحات بیشتر در مورد سیستم جایگیری و چرخش بازیکنان را می توانید در مقاله ارنج بازیکنان والیبال در مناطق مختلف زمین مطالعه فرمایید.

قوانین

قوانین بازی والیبال در جهان دائماً بروز رسانی می‌شوند که دانستن آن ها برای هر بازیکن یا هوادار این ورزش لازم است. برای بازی سالنی در والیبال ۶ نفره، هر تیم ۶ بازیکن را به ترتیب از پیش تعیین شده در زمین میچیند. قبل از سرویس بازیکنان باید در جاهای قانونی خود بایستند و گرنه خطای ارنج (جایگیری) محسوب میشود.

چنانچه بازیکن میانی عقب نسبت به خط مرکزی جلوتر از بازیکن میانی جلوبایستد و یا بازیکن میانی عقب بیشتر از بازیکن چپ عقب به خط  کناری چپ نزدیک باشد فول محسوب می‌شود.به محض اینکه بازیکن زننده سرویس توپ را لمس می کند بازیکنان می توانند برای بقیه بازی جا هایشان را عوض کنند . بازیکنان خط عقب می توانند نزدیک تور بازی کنند ولی نباید توپی را که بالای تور است دفاع کنند و یا آبشار بکوبند.

یک سرویس قانونی باید از روی تور و بین آنتن عبور کند . مقررات اخیر اجازه می‌دهد که توپ را به تور بخورد و بازی ادامه پیدا کند. اگر بازیکن زننده سرویس قبل از لمس توپ از خط انتهای زمین عبور کند خطای سرویس انجام داده است . تیم دریافت کننده توپ می تواند سه بار توپ را لمس کند و به طرف دیگر بفرستند ولی یک فرد نمی تواند پشت سر هم و بیش از یک بار به توپ ضربه بزند.

دفاع فردی یا گروهی برای هیچ بازیکنی ضربه به توپ حساب نمی شود و او می تواند پس از دفاع ضربه دیگری به توپ بزند.

در طول مسابقه توپ باید از روی تور در فاصله دو آنتن بگذرد هر توپی که روی خطوط کناری و یا خط انتهای زمین پایین بیاید داخل حساب می شود بازیکنان نباید تور را لمس کنند هر بار که تیمی امتیاز می‌گیرد بازیکنان آن در جهت عقربه های ساعت به اندازه یک بازیکن می چرخند.

راست دست ها و چپ دست ها در والیبال

در ترمینولوژی والیبال به دست قوی و ضعیف اشاره‌هایی شده است آسان ترین راه برای درک این اصطلاحات این است که درباره بازیکن راست دست این فکر کنیم که به توپی در نزدیکی آنتن چپ آبشار میزند هنگامی که پس از یک پاس توپ به طرف بازیکن مهاجم می آید و بی آن که از روی او عبور کند به دستش می‌رسد در جهت مخالف اگر بازیکنان راست دستی با توپی در نزدیکی آنتن راست آبشار بکوبد توپی که به بازیکن مهاجم می رسد باید از روی بدن او عبور کند تا به دستی که می خواهد با آن آبشار بزند نزدیک شود.

در مورد بازیکن های  راست دست ، سمت چپ تور قسمت قوی و قدرتی و سمت راست تور قسمت ضعیف آنهاست در مورد چپ دست ها و ضعیف بر خلاف راست دست هاست چون آن ها اغلب در هنگام چرخش در جهت مخالف بازیکن پاس دهنده می ایستند.

بازیکنان چپ دست طبیعتاً پاسخ دهندگان بهتری هستند زیرا سمت راست تور قسمت قدرتی آنهاست چپ دستهایی که دلشان می‌خواهد تیم خود را به سطح بالا برسانند باید درمورد بازی در آن موقعیت ها تلاش بیشتری بکنند.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

2 thoughts on “آشنایی با ورزش والیبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی مقالات:

ثبت نام آکادمی والیبال پدیده

در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان (ویژه آقایان)

درباره پدیده

این مجموعه در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با برگزاری کلاس های آموزش والیبال پایه در ۳ سطح نونهالان، نوجوانان و جوانان آغاز کرد. تمرینات این کانون در مجموعه ورزشی هنگام واقع در شرق تهران با حضور پرشور علاقمندان به رشته والیبال برگزار می گردد.

اطلاعات تماس

سانس‌های تمرین

طراحی سایت توسط نردوما